Comparativ cu muzica occidentală, cântarea psaltică
bisericească foloseşte o notaţie deosebită: nu se folosesc
portativ, cheie, valoari de note ci, cu ajutorul unor semne (neume) care
deţin câte un "cod" încărcat de anumite semnificaţii, formăm melodii care se încadrază în
stilul bizantin-oriental. In muzica bisericeasca psaltica deosebim 7 numiri de sunete si anume: Ni, Pa , Vu , Ga , Di , Ke, Zo, care in muzica occidentala liniara corespund cu: Do, Re, Mi , Fa, Sol, La, Si. Muzica bisericeasca cunoaste patru feluri de semne muzicale: vocalice, timporale, consonante si ftorale. |
|
Semne vocalice simple: |
|
- Ison (nici nu urcă, nici nu coboară, ci repetă sunetul anterior ) |
|
descendente |
ascendente |
epistrof ( coboară o treaptă ) | oligon (urcă o treaptă neaccentuată , de obicei pe o silabă consonantă ) |
iporoi ( coboară două trepte consecutiv ) | petasti (urcă o treaptă accentuată , numai pe consoană ) |
elafron ( coboară două trepte prin salt ) | două kentime (urcă o treaptă neaccentuată ,moale, pe o prelungire de vocală ) |
hamili ( coboară patru trepte prin salt ) | |
Observaţie : în muzica psaltică atât în urcare cât şi în coborâre nu se ia în calcul sunetul de plecare. Astfel începem să urcăm sau să coborâm câte sunete ne arată semnul respectiv fără a mai număra sunetul de plecare în intervalul respectiv. |
|
|
Scara
muzicală sau gama: Flash player se incarca |
Semne vocalice compuse
Alături de semnele simple prezentate, se mai adaugă următoarele : |
- o kentimă - urcă două trepte prin salt. Întâlnit doar în combinaţie cu oligon şi petasti sau sprijinită pe acestea. |
- ipsili -
urcă patru trepte prin salt.
Întâlnit doar în combinaţie cu oligon şi pentasi sau sprijinit pe
acestea. |
a) Semne combinate.
Anumite semne se combină cu oligonul sau petasti-ul.
Spunem că două semne sunt combinate dacă valoarea oligonului sau a petasti - ului
(1 treaptă) se adaugă (se
adună) semnului cu care se combină. |
|
petasti combinat cu oligon urcă două trepte sărite ( terţă ) ( 1 + 1 = 2 trepte ) |
sau |
oligon sau petasti combinat cu kentima,
urcă trei trepte sărite ( 2+1=3 trepte ) |
|
|
elafron combinat cu epistrof coboară
trei trepte sărite ( cvartă ) ( 2 + 1 = 3 trepte ) |
sau |
oligon sau petasti combinat cu ipsili, aşezat în stânga urcă cinci trepte ( 4+1=5 trepte ) | |
b) Semne sprijinite. Oligonul sau petasti-ul poate să sprijine anumite semne şi atunci valoarea lor (o treaptă) nu se ia în consideraţie (rămân mute) şi citim doar semnele(semnul) de deasupra. Orice semn sprijinit se cântă mai accentuat (apăsat). |
||||
sau | ipsili sprijinit pe oligon sau petasti, fiind aşezat la dreapta(sau la mijloc), urcă patru trepte sărite (cvintă) |
sau |
ison sprijinit pe oligon sau petasti, se cântă doar isonul cu accent. | |
sau |
epistrof sprijinit pe oligon sau petasti coboară o treapă accentuată. |
sau |
elafron sprijinit pe oligon sau petasti coboară două trepte sărite. | |
sau |
kentima a şezată la capătul sau sub capătul din dreapta oligonului urcă două trepte sărite, oligonul servind numai ca sprijin. |
|
|
|
|
||||
|
(fiecare urcă 1 treaptă) - citim întâi oligonul şi apoi kentimele. Exemplu: |
|
(fiecare urcă 1 treaptă) - citim întâi kentimele şi apoi oligonul. | |
|
|||||||||||
În exerciţiile de până acum, fiecare semn vocal
(fără iporoi )
are durata de o bătaie (un timp), adică timpul cât coborâm şi ridicăm
mâna. |
Clasma |
Clasma se aşează deasupra sau dedesuptul semnelor vocale şi face ca durata fiecărui sunet reprezentat prin aceste semne să fie prelungită cu încă o bătaie. În concluzie semnul sub(pe) care se aşează clasma va dura două bătăi(timpi). |
Exemple : | |||||
clasma aşezată pe : | ison | epistrof | oligon | elafron | |
Exemple: Click pentru a asculta/vizualizeaza exemplul printr-un filmulet video
|
|||||
Mântuieşte Doamne poporul tău (fragment) glas I |
|||||
|
|||||
Observa ţie.
Când clasma se găseşte scrisă sub petasti, efectul ei constă nu numai în
a prelungi durata notei cu încă o bătaie, ci de a produce şi o ondulaţie
accentuată până la treapta imediat superioară în timpul primei bătăi iar
în a doua bătaie, intonaţia revine la nota de la care a plecat. |
Digorgonul |
|||
Digorgonul este un compus al gorgonului, care face să se cânte trei note într-o bătaie. Se aşează pe nota din mijloc a grupului de trei note, asupra cărora lucrează. Digorgonul are efect aupra notei pe care se aşeză, una dinainte şi una după, cele trei note(semne) se cântă într - o bătaie. Exemple: | |||
Trigorgonul |
|||
Trigorgonul este tot un compus al gorgonului, care face să se cânte patru note într-o bătaie. Se aşează pe nota a doua din grupul celor patru note, asupra cărora are influenţă. Trigorgonul are efect asupra a patru semne: cel pe care se a şează, unul înainte şi unul după, toate cele patru semne se cântă într-o bătaie . Exemplu: | |||
Asculta/vizualizeaza exemplul |
|||
| |||
Semne de alteraţie (accidenţi) | |||
În muzica bisericească psaltică bizantina avem două semne de alteraţie şi anume : | |||
- diezul ( ), care aşezat sub o notă face ca intonaţia să fie urcată cu un semiton, are corespondent în muzica liniară diezul | |||
- ifesul (
), care aşezat deasupra unei note
face ca intonaţia să fie coborâtă cu un semiton, are corespondent în
muzica liniară bemolul
Diezul şi ifesul au influenţă numai asupra notelor pe care se aşează, nu şi pe altele cu aceeaşi numiri care urmează. Exemplu: |
|||
Glasurile bisericeşti | |||
În muzica bisericească
psaltică, prin glas sau eh nu înţelegem glasul sau vocea omenească, ci
un anumit fel de cântare legată de o anumită scară. Biserica ortodoxă de
răsărit întrebuinţează în cultul ei opt glasuri rânduite a se cânta după
anumite reguli de către Sf. Ioan Damaschin, încă din veacul al VIII-lea,
dar a căror origine melodică datează cu mult timp înainte, avându-şi
rădăcinile în muzica vechilor popoare din Grecia şi Asia Mică, adică din
părţile care au fost şi leagănul creştinismului. |
|||
Cei vechi - ţinând seama de originea cântărilor - împărţeau glasurile bisericeşti în glasuri autentice sau primitive şi în plagale (derivate sau lăturaşe). Autentice erau socotite glasurile I, II, III şi IV. Ţinând seama de locul lor de origine, ele luau următoarele denumiri: | |||
Glasul I - dorian Glasul II - lidian Glasul III - frigian Glasul IV - milesian sau mixolidian |
|||
Plagale erau socotite glasurile V, VI, VII şi VIII, derivate din cele patru autentice, de mai sus, primind următoarele denumiri: |
|||
Glasul V - hipodorian Glasul VI - hipolidian Glasul VII - hipofrigian Glasul VIII - hipomilesian sau hipomixolidian | |||
Inainte de a începe
cântarea unei bucăţi muzică psaltică, cântăreţul bisericesc obişnuieşte
a stabili impresia(tonalitatea) glasului acelei bucăţi, printr-o formulă
melodică compusă din câteva note caracteristice, care dau impresia
glasului respectiv. Aceste formule sunt prezentate la studierea fiecărui
glas în parte. Formulele melodice (Formulele
glasurilor ) pot fii însoţite şi de cuvinte
memotehnice (amintitoare), astfel: glas 1 = ananes, glas II =
neanes, glas III = nana,glas IV = aghia sau
leghetos, |
|||
Despre Tact | Pauzele | Cadenţe | Glasul al -VIII-lea |
Muzica psaltica bizantina - Gramatica muzicii
psaltice - Lecţii interactive cu exemple |
Vizitaţi site - urile :
Carti utile in studiul muzicii psaltice:
Teoria muzicii psaltice pentru Seminariile teologice si Scolile de cantareti Autor : Ionascu, Stelian, pr. lect. dr. Editura : Sophia |
Pret : 24.00 RON | |
Gramatica muzicii psaltice Autor : Lungu, Nicolae, prof.; Costea, Grigore, pr. prof.; Croitoru, Ion, prof. Editura : Sophia |
Pret : 34.00 RON |
Multumiri pentru cântarile psaltice oferite:
Corului Kinonia al Episcopia
Severinului si Strehaiei
şi
Grupului Psaltic ”Sfantul Mare Mucenic Dimitrie” din Craiova.